Wijn en Olie - Reisverslag uit Capodimonte, Italië van Maudo - WaarBenJij.nu Wijn en Olie - Reisverslag uit Capodimonte, Italië van Maudo - WaarBenJij.nu

Wijn en Olie

Door: Dorien & Maurice

Blijf op de hoogte en volg Maudo

19 Juli 2014 | Italië, Capodimonte

16 juli

Gisteren avond hebben wij gegeten bij een restaurant hier in de buurt, (RISTORANTE BUSTECCA in Barberina Val d'Elsa).
Wij hadden het heel leuk met de serveersters en het eten was subliem. We hebben gegeten spaghetti 'à la mare' voor twee. Dus we gingen slapen met ronde buiken en brede glimlach op ons gezicht.

Na een lekkere nachtrust, hebben we onze tent afgebroken en klaar om te vertrekken. Onze plan voor vandaag was om Siena te bereiken, De route van vandaag was op en af en op einde na Siena een lange afdaling van 7 km. Bij aankomst in Siena was de stad heel druk om doorheen te fietsen. Om eerlijk te zijn zie ik het niet gebeuren om met alleen het boek van Reitsma lezend door de stad heen te komen, daar vond ik veel te druk voor. Dus was ik blij dat ik mijn gps (Garmin) bij mij had. Voordat we de stad door gingen hebben ik en Do afgesproken wat we gaan doen. Wij hadden besloten om door te fietsen omdat het te vroeg was om in Siena te blijven. Dus Do voorop, boek weg en ik achter haar en dicht achter elkaar blijven. En ik vertel aan haar waar ze naar toe moest. Veel van jullie zou zeggen waarom ik voorop en Do mij volgen. Dat komt omdat ik harder fiets dan haar en heb de neiging om weg bij haar te fietsen, zo op die manier kan zij het tempo aan geven. Met veel stoplichten en drukke rotondes is het ons gelukt om er door heen te komen. Ik denk dat in Nederland zou dit niet gebeuren, dat had de politie ons al lang van de weg afgehaald. Hier horen geen fietsen tussen, te langzaam, te gevaarlijk, soms denk je zelf dat je hier op de snelweg zit. Aan het einde van een heel druk kruispunt moesten we links en wij waren blij, weg van dat drukte. Zo hebben we een rustige en lange afdaling gedaan met heel korte klimmetjes naar het dorp Valle di Corsano. Hier hebben we besloten om even te blijven, dus opzoek naar een B&B in de buurt. Zo zijn we beland in een Agriturismo (La Roverélla vino . Olio), een heel leuke kamer. Ik vond het heel leuk omdat de muur verandert van robuust naar strak. Ik ga proberen om een foto van toe te voegen. Deze meneer (de eigenaar) heeft ons uitgenodigd om 19:00 uur in zijn wijnkelder te komen kijken.

Na dat we een tukje gedaan hebben zijn we op expeditie in de buurt voor een supermarkt en een restaurant. Supermarkt was dicht en gaat de volgende dag pas open, en een restaurant 200 m verderop, Toen we thuis kwamen stond de meneer ( de eigenaar) klaar op ons te wachten om te kijken in zijn kelder. Hij slaat twee deuren open net als kasteeldeuren. En wij gingen naar binnen, die dag was warm maar als je naar binnen ging was het koel. Wat je ziet, is een hele boel ouwe wijnflessen staan. Op sommige wijnen stond een datum van 1800 zoveel op. Je kan ook zien welk gereedschap ze in die tijd gebruikten. Het lijkt wel een museum. En ook olijfolieflessen liggen er. Ik heb gelijk een fles van 1liter meegenomen. En toen wij klaar waren krijg ik een fles wijn van hem. De manier hoe de meneer praat voel je hoe trots hij was op zijn voorouders en hoe ze geleefd hebben. En deze meneer schildert en maakt kunstwerk ook. Dat stond ook ter expositie in de wijnkelder.

17 juli
Omdat de winkel heel laat open gaat en door de vermoeidheid, hebben Do en ik lekker uitgeslapen. Gelijk naar de winkel voor boodschappen, en daarna ontbijten. En we waren klaar om te vertrekken. De route van vandaag is gelijk klimmen. Het begon heel licht en dan krijgen we een klim van 1.1 km 8-10 % en dan 600 m 5%. En zo is etappe 28 klaar. Op naar etappe 29. Het begin van etappe 29 krijgen we een afdaling van 2.7 km van 5 tot 8 % en dan een klim van 200 m van 12%. Ik moet wel zeggen dat voel je echt in je benen, en alleen naar te kijken voel je het al. En zo blijven we klimmen en dalen met een daal van 15 %. En op het einde een lange daal van 7 km lang van 2 tot 5%. Zo fietsen we een hoop kleine dorpjes voorbij. Vescovado di Murlo, Buonconvento, Montalcino en Castelnuovo dell' Albale. In het laatste dorp waren we te moe om verder te gaan en dat komt omdat we te laat zijn vertrokken met de warmte. We hebben te weinig pauze genomen. En nu zitten we in een een klein appartement in het dorpje. En om naar de appartement te komen moesten we de fietsen naar boven duwen, omdat we te moe waren om te klimmen, de klim van 200m ongeveer 25%. Do hebt hulp van Italiaan en ik moet het alleen doen. En dan voel je echt wat voor gewicht je bij je hebt.

Liefst Dorien en Maurice.


  • 19 Juli 2014 - 17:19

    Lenny:

    Lekker een flesjes wijn gekregen, heerlijk. Hier is het vanaf woensdag prachtig weer, dus lekker naar het strand geweest. Donderdagmiddag en vrijdagmiddag. Vandaag was het zo warm dat ik het niet kon opbrengen om naar het strand te gaan en hebben binnen gerelaxed. (ook een rustdag) Gisteren en vandaag de bbq aansteken. Ben benieuwd hoe je nu weer verder gaan. Gaan je richting kust of door het binnenland?

    groetjes Lenny

  • 20 Juli 2014 - 20:57

    Info@opentopzij.nl:

    Zo te horen gaat deze tocht der tochten helemaal goedkomen!
    Volgens ma waren jullieal voorbij Rome:)), dus toch ff blijven opletten hè!
    Xxxx

  • 20 Juli 2014 - 22:57

    Pa Alias Huub:

    Anders dan Lenny en jullie had ik deze week geen rustdag of lekker relaxen: maar weer de Vierdaagse gelopen. Op de heenweg naar Nijmegen een flinke kwetsuur aan mijn linker wijsvinger opgelopen die ik waarschijn niet meer goed zal kunnen buigen en op de terugweg met behulp van Lucienne de Brabander bij het overstappen in Breda met enig geweld de trein in gepiekeld. Dus een ongeluk zit in een klein hoekje en overkomt je soms door toedoen van anderen (de conducteur). Maar dat vertel ik wel als jullie weer thuis zijn. Dus pas goed op jezelf!

  • 21 Juli 2014 - 01:55

    Lanny En Inge:

    Hoi mau en do,

    De link was naar een adres gestuurd wat niet meer wordt gebruikt. We hebben nu net al jullie berichten gelezen. Leuke verhalen!!!!!
    Fijn dat jullie het zo tof hebben. Hier is alles ok. Ik ga morgen een weekje weg met m'n vriendin en lan heeft het deze week druk met de mosselfeesten.
    Liefs van ons Xxx

  • 21 Juli 2014 - 10:27

    Ingeborg:

    Jezus pap wat ben je bruin! Die armen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Capodimonte

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Juli 2014

Gestolen fiets?

22 Juli 2014

Limoncello en hazelnootpasta

22 Juli 2014

Rust

19 Juli 2014

Wijn en Olie

15 Juli 2014

Bulten.....
Maudo

Onze fietsvakantie naar Rome

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 9464

Voorgaande reizen:

10 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

10 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

21 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Fietsvakantie naar Rome

Landen bezocht: